Sākotnēji skulpturālais objekts ar nosaukumu “To Perish in Fantasy” radīts speciāli Starptautiskajam laikmetīgās mākslas festivālam “Survival Kit 8” (2016) “Sabiedrības akupunktūra”, kas pievērsās akupunktūrai kā metaforai mūsdienu sabiedrības sāpīgo punktu noteikšanai (kuratores Solvita Krese un Inga Lāce). Šis darbs tika izstādīts vienā no festivāla norises vietām ‒ K.K. fon Stricka villā ‒ iemiesojot izteiksmīgu entropiskā procesa arhtetipu ‒ grimstošu kuģi. Grimstošā kuģa tēls Virtmaņa darbos parādās jau pēdējos 15 gados instalāciju vai zīmējumu formā, kļūstot par ietilpīgu metaforu tādām tēmām kā cerība, atsvešinātība, entropija. Vēlāk šā kuģa motīvs parādās Laura un Raita Ābeļu pilnmetrāžas spēlfilmā “Nemierīgie prāti” (2019), kuras filmēšanas procesā tas tiek iznīcināts sadedzinot.
Izstādē “Mobilais muzejs. Nākamā sezona” eksponēta jauna darba versija.
“Ticēt pestīšanas pastāvēšanai vispirms nozīmē ticēt Kritiena pastāvēšanai...”
Emīla Čorana eseja “Niknumi un atkāpšanās” no grāmatas “Kārdinājums eksistēt” (1956).
Gadiem ilgi mani ir vajājis grimstoša kuģa tēls!
Šā konkrētā kuģa nosaukums ir “VMA Transportētājs 2” (vezikulārais monoamīna transportētājs). Tā ir atsauce uz tā dēvēto “Dieva gēnu”, kas, pēc dažu zinātnieku domām, liek cilvēkiem tiekties pēc garīgām vai mistiskām pieredzēm.
Šķiet, kāda neizskaidrojama iemesla dēļ ticība vienmēr atrodas kaut kur Dieva perifērijā, kas rada priekšnoteikumu (vai lāstu?!), ka Dievs pastāvīgi jāmeklē, un tas savukārt uzvedina uz domām par iespējamu neveiksmi...
Es mēģinu izveidot mākslas darbu, kas kalpotu kā novērošanas platforma augstākās raudzes vuārismam ‒ spējai skatīties neesamības tukšumā.
Un, ja vēl notiek tā, ka, veroties tukšumā, gadās sadurties ar tādiem mītiskiem rēgiem (lai “piedzīvojums” labāks un bagātīgāks) kā “Klīstošo holandieti”, “Muļķu kuģi”, Hāronu un tā laivu ceļā uz aizpasauli, Šekltonu, Robertu Skotu un neskaitāmām neveiksmi piedzīvojušām polārām ekspedīcijām, kaut kādiem pirātiem, Bermundu trīsstūriem, dažādu laiku titānikiem... parādībām, kas kā atlūzas dreifē kaut kur pa virsu tai smalkajai un trauslajai membrānai, ko sauc par apziņu.
- Artūra Virtmaņa darba apraksts no “Survival Kit 8” “Sabiedrības akupunktūra” kataloga
Artūrs Virtmanis (1971) ir mākslinieks, kurš vairāk nekā divdesmit gadus dzīvo un strādā starp Ņujorku un Rīgu. Viņa mākslas darbiem raksturīgs filozofisks poētiskums un eksistenciālisms, radot vizuāli un metaforiski piesātinātu vidi – gaisīgas ogļu zīmējumu vides instalācijas, kurās apvienotas sentimentālu attēlu relikvijas no aizgājušajiem laikmetiem, nesalasāmi kaligrāfijas teksti, grafiski kodi un šifri, atrastu priekšmetu kolekcijas, arhitektūras maketi, mākslas darba veidošanas gaitā uzkrātie artefakti. Viņa radošajai praksei raksturīgas trauslas lielformāta instalācijas, kas apvieno grafiskus ar ogli veidotus zīmējumus un telpas inscenējuma elementus, nereti atklājot tādas tēmas kā entropija, zinātniskā fantastika, utopija, melanholija un mesiānisms. Studējis mākslu un dizainu Rīgas Lietišķās mākslas koledžā (1990), vēlāk tēlniecību Latvijas Mākslas akadēmijā (1996).
03.06.2021.-29.08.2021
Darba laiks:
Ceturtdienās un piektdienās 14:00-20:00;
sestdienās 12:00-20:00.
*Ieeja bez maksas
Adrese:
Bijusī tekstilrūpnīcas “Boļševicka”,
Ganību dambis 30