Evelīna Deičmane-Vida
Laiks. Atpakaļ. Nakts Tu vai diena
2021

Instalācija "Laiks atpakaļ. Nakts Tu vai diena" izstādes "Mobilais muzejs. Nākamā sezona" ekspozīcijā. Foto: Margarita Ogoļceva
Instalācija Laiks atpakaļ. Nakts Tu vai diena izstādes Mobilais muzejs. Nākamā sezona ekspozīcijā. Foto: Margarita Ogoļceva Instalācijas Pārejošās bēdas (2009) fragments, kas ticis izmantots jaunajā instalācijā. Foto: mākslinieces personīgais arhīvs Objekts-skaņas instalācija Laika dalīšana  fragments, kas ticis izmantots jaunajā instalācijā. Foto: mākslinieces personīgais arhīvs.

Tehnika/Medijs

objektu instalācija un skaņa (autors Andre Vids)
vidatone · Laiks Atpakal


Konteksts

Bijušās tekstilfabrikas “Boļševička” teritorijā Evelīnas Deičmanes-Vidas īpaši izstādei “Mobilais muzejs. Nākamā sezona” radītā instalācija ir veidota no pārpalikušajiem darba karkasiem vai iepakojumiem, kurus fizisko materialitāti ir ietekmējusi to glabāšanas nepiemērotā vide. Vienīgā neskartā šo lielizmēra instalāciju daļa ir tā nemateriālais elements – skaņa, kas šajā izstādē skatītājam ļaus uzburt darbu jaunā kontekstā un formā. 

Darbu apraksts

Darbu krāvumā atrodas vairāki darbi – skaņas un video instalācija “Pārejošās bēdas” (2009), kas tika radīta Latvijas ekspozīcijai Venēcijas 53. Starptautiskajā mākslas biennālē; skaņas un video instalācija “Pat nesapņo, pat nedomā” (2008), kas tika radīta Eiropas Laikmetīgās mākslas biennāles Manifesta 7 (Itālijā) ekspozīcijai; skaņas un objekta instalācija “Gara diena”, kas tapusi Eiropas skaņu mākslas tīkla “Resonanse” rezidencē, kuras ietvaros darbs eksponēts Berlīnē, Māstrihtā un Rīgā, kā arī instalācija no 2012. gada personālizstādes “Laika dalīšana”. Divi no darbiem – “Pārejošās bēdas” un “Pat nesapņo, pat nedomā” – tika iekļauti AB.LV Laikmetīgās mākslas muzeja kolekcijā. Kaut arī Evelīna Deičmane-Vida ieguvusi starptautisku atpazīstamību un mākslinieces veidotās lielizmēra instalācijas ir vietējo un ārzemju muzeju kolekcijās, vairāki Evelīnas Deičmanes-Vidas tikuši aizvesti uz atkritumu poligonu “Getliņi” iznīcināšanai, bet darbi, kuri redzami “Boļševičkas” teritorijā, tikuši glabāti lauku šķūnīšos vai pagrabos.

Lai gan krāvumā redzamajos darbos nemainīgs paliek mākslinieces rokraksts, tiem simboliski un fiziski tiek piešķirta cita nozīme. Dzīvojot un strādājot Berlīnē, māksliniece apzināti pārdomā izmantoto materiālu daudzumu. Veidojot jaunu izstādi, viņa mākslas darbā izmantotos materiālus cenšas pārstrādāt un izmantot nākamajos mākslas darbos, līdz mirklim, kamēr tie sairst un izklīst mazās detaļās.. Līdzīgi arī izstādē bijušās tekstilfabrikas “Boļševička” teritorijā – māksliniece otrreiz pārstrādā instalāciju nepiemērotās glabāšanas dēļ bojātās detaļas un karkasus, lai simboliski tās transformētu jaunā formā, dodot iespēju skatītājam aplūkot reiz pazīstamos darbus citā rakursā un kontekstā.


Par autoru

Evelīna Deičmane-Vida (1978) ir vizuālā māksliniece, kas strādā Rīgā un Berlīnē. Viņa savā radošajā praksē bieži izmanto skaņu, video un fotogrāfijas medijus, veidojot eksperimentālas multimediālas instalācijas. Mākslinieces daiļradi raksturo mijiedarbība starp cilvēka personisko emocionālo pieredzi, eksistenciālismu, dažādiem dvēseles stāvokļiem un cilvēcisko attiecību trausluma izpēte, pievēršoties tēmām kā tradīcijas, teikas, dabas un cilvēka līdzāspastāvēšana. Evelīnas darbiem raksturīga minimālistiska pieeja vizuālo izteiksmes līdzekļu izmantojumā, nereti eksperimentējot ar dažādiem skaņas elementiem. Absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmijas Vizuālās komunikācijas nodaļu (2007), kā arī Berlīnes Mākslas universitātes Vizuālās komunikācijas nodaļu un Eksperimentālo mediju nodaļu (2004; 2007–2009). Viņa pārstāvēja Latviju 53. Starptautiskajā Venēcijas biennālē multimediālajā projektā “Pārejošās bēdas” (2009) . 

Izstāde "Mobilais muzejs. Nākamā sezona"

03.06.2021.-29.08.2021


Darba laiks:
Ceturtdienās un piektdienās 14:00-20:00;
sestdienās 12:00-20:00.

*Ieeja bez maksas


Adrese:
Bijusī tekstilrūpnīcas “Boļševicka”,
Ganību dambis 30

Projektu atbalsta