Kirils Panteļejevs
Priekšpilsētas Buda
2007

Skulptūra Priekšpilsētas Buda izstādes Mobilais muzejs. Nākamā sezona ekspozīcijā. Foto: Margarita Ogoļceva
Skulptūra Priekšpilsētas Buda izstādes Mobilais muzejs. Nākamā sezona ekspozīcijā. Foto: Margarita Ogoļceva Skulptūra Priekšpilsētas Buda Amsterdamā Homo Urbanus – Homo Sapiens? ietvaros 2009. gadā. Foto: mākslinieka personīgais arhīvs Skulptūra Priekšpilsētas Buda Amsterdamā Homo Urbanus – Homo Sapiens? ietvaros 2009. gadā. Foto: mākslinieka personīgais arhīvs

Tehnika/Medijs

Putuplasts, Stikla šķiedras kompozīts


Konteksts

Darbs “Priekšpilsētas Buda” ticis radīts Mākslas menedžmenta un informācijas centra (MMIC) publiskās mākslas projektā “Speķa iela republika” 2007. gada augustā. Projekts “Speķa ielas republika” apspēlēja ideju par Maskavas forštati kā sava veida “republiku”, kas izceļas ar īpašu sabiedrības kolorītu, vidi un dažādu kultūru mijiedarbību. Mākslas projekta ideja balstīta Speķa ielas nosaukumā. Tā ir īsa ieliņa, kas atrodas starp Maskavas un Mazo Krasta ielu, bet uz kuras neatrodas neviena māja. Izstādes veidotāji apgalvo, ka šāda iela ir “gandrīz virtuāla, nesot sevī kādu īpašu mitoloģisku kodu, iedzīvinātu projekta mākslinieku darbos”. Kirila Panteļejeva darbs “Priekšpilsētas Buda” projekta laikā tika novietots Turgeņeva un Gogoļa ielas krustojumā (pretim Zinātņu akadēmijas ēkai).

Vēlāk šis darbs izstādīts 2008. gadā “Cultuurpark Westergasfabriek” vidē, Amsterdamā “Homo Urbanus – Homo Sapiens?” projekta laikā. 2009. gadā skulptūra tika eksponēta izstādē Zviedrijā “Sapratne un komunikatīvā integrācija” Katrineholmas izstāžu zālē, bet 2010. gadā – izstādē “Zelta darbi” izstāžu zālē “Arsenāls”.

Izstādē “Mobilais muzejs. Nākamā sezona” restaurēts un eksponēts oriģinālais darbs.


Darbu apraksts


Kirils Panteļejevs šo darbu apraksta šādi: “Priekšpilsētas kā urbānās vides sastāvdaļas ar specifiski sociālajiem procesiem izveidojas kā miera salas lielpilsētas kartēs. Tur dzimst jaunās radošo cilvēku paaudzes. Lasot romānu, rodas iespēja palūkoties uz trauksmaino Londonas bohēmu pankroka ēras priekšvakarā ar jauna indiešu imigrantu pēcteča acīm. Lai gan Londonu grūti salīdzināt ar Latvijas galvaspilsētu, dzīves procesi visur notiek līdzīgi – mainās paaudzes, mode, domāšana un attieksme pret notiekošo. Romānu caurstrāvo vieglas skumjas par aizejošo laiku un ilgas pēc nezināmās nākotnes, kas ir tepat, aiz stūra.”

- Autora domas par darbu “Priekšpilsētas Buda”

Skulptūras ideja radusies, izlasot Hanifa Kureiši romānu “Priekšpilsētas Buda”. Darbs simbolizē mieru, harmoniju, toleranci un prāta skaidrību. Austrumu dievības statuja ir visai ietilpīgs un daiļrunīgs tēls, savā ziņā nākotnes metafora, jo tieši mūsdienu nehumānajā vidē paradoksālā veidā saplūst dažādu tautu kultūras, mentalitātes, tradīcijas utt. Ierasti budisma dievībai ir lielas ausis. Bet šajā gadījumā tās ir kā simboliski radari, kas vēlas uztvert apkārtējās vides vibrācijas. Darba forma ir stilizēta, neakcentējot kādas noteiktas iezīmes vai detaļas, kas liecinātu par piederību konkrētai reliģijai. Tas vairāk atgādina citplanētieti vai indigo bērnu. Skulptūras uzdevums ir radīt asociācijas ar Austrumu reliģijas un filozofijas simboliem. Tā ir kā aicinājums neieslīgt dzīves sīkumos un ikdienas problēmās, prasmi uz visu paskatīties “no augšas”.

- Autora apraksts no projekta “Speķa ielas republika”

Par autoru

Kirils Panteļejevs (1969) ir mākslinieks, kas radošajā darbībā mērķtiecīgi paplašinājis savu izteiksmes arsenālu no klasiskās figurālās tēlniecības līdz performancēm, skaņas instalācijām un interaktīviem vides objektiem. Absolvējis Latvijas Mākslas akadēmijas Tēlniecības nodaļu (1994) un stažējies Humboltas universitātē Kalifornijā (ASV). Šobrīd Latvijas Mākslas akadēmijas asociētais profesors. 

Izstāde "Mobilais muzejs. Nākamā sezona"

03.06.2021.-29.08.2021


Darba laiks:
Ceturtdienās un piektdienās 14:00-20:00;
sestdienās 12:00-20:00.

*Ieeja bez maksas


Adrese:
Bijusī tekstilrūpnīcas “Boļševicka”,
Ganību dambis 30

Projektu atbalsta