Krista Dzudzilo Reinis Dzudzilo
Respice post te. Hominem te memento /Memento
2016/2021

Instalācija "Respice post te. Hominem te mememto" 2016. gada Tēlniecības kvadriannāles ietvaros. Foto: mākslinieku personīgais arhīvs
Instalācija Respice post te. Hominem te mememto 2016. gada Tēlniecības kvadriannāles ietvaros. Foto: mākslinieku personīgais arhīvs Instalācija Respice post te. Hominem te mememto 2016. gada Tēlniecības kvadriannāles ietvaros. Foto: mākslinieku personīgais arhīvs Instalācija Respice post te. Hominem te mememto 2016. gada Tēlniecības kvadriannāles ietvaros. Foto: mākslinieku personīgais arhīvs

Tehnika/Medijs

Putuplasts, poliuretāns, krāsa


Konteksts

Kristas un Reiņa Dzudzilo darbs “Respice post te. Hominem te memento” tika radīts speciāli Tēlniecības kvadrinnālei 2016. gadā un eksponēts uz pamestas mājas ēkas jumta Kungu ielā 30 Rīgā. Kvadrinnāles tēma bija “Liberālisms un konservatīvisms”, akcentējot globālos jautājumus politiskā, sociālā un kultūras kontekstā, kā arī pievēršoties izpratnei par nacionālo identitāti un pilsonisko lomu lokālā un globālā politikas mērogā. 

Izstādes "Mobilais muzejs. Nākamā sezona" ietvaros tapusi jauna darba versija.

Darbu apraksts

Mākslas zinātniece Santa Hirša kvadrinnāles katalogā raksta: “Apvienojot dabisko pilsētvides scenogrāfiju – pamestu un pussabrukušu Vecrīgas namu –, Krista un Reinis Dzudzilo interpretē klasisko memento mori tēmu ar seno romiešu teicienu “Respice post te, hominem te memento” (“Paskaties atpakaļ. Atceries, ka esi tikai cilvēks”). Ar šo žestu atgādinot par visa dzīvā nepastāvīgo dabu un mūžīgo nāves klātesamību it visā.”

Šie bijuši vārdi, ko vergam Senajā Romā bijis pienākums iečukstēt ģenerāļa ausī, atgriežoties no veiksmīga karagājiena, lai, gozējoties gavilējoša pūļa priekšā, tiktu atgādināts par viņa mirstīgumu. Kā paši autori min, uzraksta ģeogrāfiskā atrašanās vieta – Kungu iela – semiotiski pastiprina darba simbolisko nozīmi.

Kā jau vairākums publiskā vidē novietoto lielformāta instalāciju, arī Reiņa un Kristas Dzudzilo darbs eksponēšanas procesā tika vides un apstākļu ietekmēts. Mākslas darbs dažas nedēļas pēc atklāšanas sāka fiziski pazust, izgaismojot darba simbolisko nozīmi. Putniem sākot knābāt putuplasta burtus, tie pamazām sāka pazaudēt savas aprises.

Darbs pēc demontāžas 2016. gadā fiziski bija iznīcināts, tāpēc izstādē “Mobilais muzejs. Nākamā sezona” mākslinieki piedāvā jaunu darba versiju, transformējot sākotnējo formu un saturu. Kā atzīst autori, “domājot par darba atgriešanos, tam, šķērsojot laiku, bija jātransformējas”. Šajā izstādē no vienas gruvešu kaudzes slejas jauns uzraksts, ietverot tikai sākotnējā teksta pēdējo vārdu “Memento”, ļaujot skatītājam iztēloties frāzi – “Memento mori”.

Par autoru

Krista Dzudzilo (1989) un Reinis Dzudzilo (1987) ir laulāts pāris, kas tandēmā darbojas vizuālajā mākslā, teātra un operas jomā. Vizuālās mākslas projektos mākslinieki lieto scenogrāfijai tuvus izteiksmes līdzekļus – intensīvu telpas dramaturģiju un aktīvu sadarbību ar skatītāju, bet teātrī viņu radītā telpa un kostīmi nes dziļi simbolisku jēgu, nereti kļūstot par autonomiem mākslas darbiem. Kopš 2009. gada veidojuši scenogrāfiju un tērpus iestudējumiem operas un teātra iestudējumiem. Par 2019. gadā tapušo instalāciju “ZRwhdZ”, kas pārstāvēja Latviju Prāgas Scenogrāfijas kvadrinnālē, nominēti prestižajai Purvīša balvai 2021. Reinis Dzudzilo ieguvis bakalaura grādu Latvijas Mākslas akadēmijas Scenogrāfijas nodaļā (2011) un maģistra grādu Vizuālās komunikācijas nodaļā (2014). Krista Dzudzilo ieguvusi bakalaura grādu Latvijas Mākslas akadēmijas Glezniecības nodaļā (2013) un maģistra grādu Vizuālās komunikācijas nodaļā (2016).

Izstāde "Mobilais muzejs. Nākamā sezona"

03.06.2021.-29.08.2021


Darba laiks:
Ceturtdienās un piektdienās 14:00-20:00;
sestdienās 12:00-20:00.

*Ieeja bez maksas


Adrese:
Bijusī tekstilrūpnīcas “Boļševicka”,
Ganību dambis 30

Projektu atbalsta