Monika Pormale
Mūsdienu koloniālajos karos uzvaras izcīna ar firmas zīmēm, nevis ieročiem
2001

Plakāts Mūsdienu koloniālajos karos uzvaras izcīna ar firmas zīmēs, nevis ieročiem izstādes Mobilais muzejs. Nākamā sezona ekspozīcijā. Foto: Margarita Ogoļceva
Plakāts Mūsdienu koloniālajos karos uzvaras izcīna ar firmas zīmēs, nevis ieročiem izstādes Mobilais muzejs. Nākamā sezona ekspozīcijā. Foto: Margarita Ogoļceva Plakāts Mūsdienu koloniālajos karos uzvaras iznīcina ar firmas zīmēm, nevis ieročiem sabiedriskā transporta pieturā Brīvības bulvārī 2001. gadā. Foto: mākslinieces personīgais arhīvs Plakāts Mūsdienu koloniālajos karos uzvaras iznīcina ar firmas zīmēm, nevis ieročiem sabiedriskā transporta pieturā Brīvības bulvārī 2001. gadā. Foto: mākslinieces personīgais arhīvs

Tehnika/Medijs

Digitāldruka uz papīra


Konteksts

Plakāts “Mūsdienu koloniālajos karos uzvaras izcīna ar firmas zīmēm, nevis ieročiem” ir mākslinieces Monikas Pormales darbs, kas ticis eksponēts mākslas akcijas pilsētvidē ”Subversija pilsētvidē” laikā 2001. gada septembrī. Mākslas akciju veidoja radošā apvienība “Open”, kas, pieaicinot māksliniekus, izveidoja plakātus 450 pieturu reklāmas stendiem un 60 lielformāta reklāmkarogiem Rīgas centrā, aktualizējot korporāciju un zīmolu pasludināto vērtību ietekmi uz vietējā patērētāja vēlmēm. “Subversija pilsētvidē” apspēlēja komercializācijas tematiku, pievēršoties mūsdienu kapitālisma sistēmai un patērnieciskajai kultūrai. Līdzīgi kā citi radošās apvienības “Open” projekti, arī šī akcija tapa kolektīvi, kuratoram Kasparam Vanagam un radošajai komandai sadarbojoties ar vietējiem un ārzemju māksliniekiem. Paralēli mākslas akcijai pilsētvidē īpašā aģitācijas tramvajā tika iekārtota atbilstoši projekta tematikai izveidota bibliotēka un skaņu arhīvs, kā arī rīkoti publiskie pasākumi – semināri un kino seansi.

Darbu apraksts

Izmantojot culture jamming kustības taktiku – subversiju –, tika radītas vizuālas parodijas par Latvijas vidē ienākošajām lielajām korporācijām (piemēram, “Marlboro” cigaretēm, “McDonald’s” ātrās ēdināšanas restorānu ķēdi, “Gillete” skuvekļiem, gāzēto dzērienu “Coca-Cola”) ar mērķi cīnīties pret reklāmā, medijos un politikā paustajām patērnieciskajām vērtībām. Akcijas mākslinieki aicināja skatītājus tuvāk aplūkot atpazīstamās zīmolu identitātes un aiz tām stāvošās korporācijas, liekot aizdomāties par to ietekmi uz patēriņa preču mārketingu stratēģijām. Kā akcijas kurators Kaspars Vanags min akcijas katalogā, “subversija jeb citas domas versija ir vardarbīga iejaukšanas globālajā tēlu sistēmā, cerot, ka radītie īssavienojumi uz brīdi pārtrauks nerimstošo tēlu plūsmu. Iespējams, virtuālās realitātes ekrānam izdziestot, skatītājs piecelsies, izstaipīs locekļus, pagrozīs šurpu turpu stīvo kaklu un... ieraudzīs sev apkārt gluži citu pasauli. Diez vai labāku, bet īstāku gan.”

Māksliniece Monika Pormale millenium sākumu raksturo kā intensīvu un strauju pārmaiņu laiku, velkot paralēles ar agresīvo reklāmu un mārketingu stratēģiju ienākšanu vietējā vidē. “Nodauzītā stikla pudele jeb “rozīte” kļūst par ieroci līdzīgi kā kokakolas agresīvā reklāma.”

Izstādē “Mobilais muzejs. Nākamā sezona” tiek eksponēts oriģinālais plakāts.


Par autoru

Monika Pormale (1974) ir māksliniece, kas strādā ar scenogrāfiju, instalāciju mākslu un fotogrāfiju. Kopš 1990. gadu beigām Monika Pormale, galvenokārt, strādā kā scenogrāfe un kostīmu māksliniece un viņas vārds ir labi pazīstams teātra skatītājiem gan Latvijā, gan citur Eiropā Monikas Pormales darbu spektrs variē no tīrām un konceptuāli skaidrām instalācijām līdz vēsturiski precīzām scenogrāfijām, kam raksturīga skrupuloza pieeja vissīkākajai detaļai, tonim un niansei, kopumā atklājot neizsīkstošu interese par neparasto cilvēku ikdienišķajā pieredzē un ticību humānismam. Beigusi Rīgas Lietišķās mākslas koledžas Tekstilmākslas nodaļu (1993), Latvijas Mākslas akadēmijas Scenogrāfijas nodaļu (1998).

Izstāde "Mobilais muzejs. Nākamā sezona"

03.06.2021.-29.08.2021


Darba laiks:
Ceturtdienās un piektdienās 14:00-20:00;
sestdienās 12:00-20:00.

*Ieeja bez maksas


Adrese:
Bijusī tekstilrūpnīcas “Boļševicka”,
Ganību dambis 30

Projektu atbalsta